3 Ekim 2009 Cumartesi

Oyun endüstrisinde ‘model’ sıkıntısı

Bilgisayar endüstrisinde yeni iş modeli arayışları ekonomik krizle birlikte daha da aciliyet kazanmış görünüyor.Karlılık oranları krizden önceki yıllarda düşmeye başlayan Avrupalı ve Amerikalı oyun üreticileri, özellikle çevrimiçi pazarlamaya odaklanan Çinli üreticiler karşısında rekabet etmekte zorlanıyor.
Edinburgh Interacttive konferansında konuşan BMO Capital Markets uzmanı Edward Williams, Batılı dijital oyun üreticilerinin hazırlanan bir oyunu DVD’ye kaydedip perakende satış yoluyla pazara verdiklerini, Çinli üreticilerinse esasen PC pazarına yönelik oyunlarını çevrimiçi pazarlama yöntemiyle sattıklarını belirtiyor.

Oyun konsollarının güney ve doğu Asya’da (Japonya hariç) pek yaygın olmaması da Çinli üreticilerin lisans giderlerini düşürüyor. Williams, Batılı dijital oyun üreticilerinin işletme giderlerinin sürekli artmasına yol açan temel faktörleri şöyle sıralıyor:
* Oyunlar gittikçe daha hacimli hale geliyor, geliştirme süresi ve personel maliyetleri artıyor.
* 1990’larda PlayStation pazarın yüzde 80’ine hakimken, bugün oldukça parçalı bir piyasa sözkonusu. Bu da oyun geliştirenlerin yeni bir oyunu birden fazla platform için hazırlama zorunluluğu doğuruyor.
* Telif ve lisans ücretlerinde ve esmi spor örgütlerinin (FIFA, FIA vs.) paralarda artış.
Son dört yıl toplamına bakıldığında 30 milyar dolar genişlediği görülen dijital oyun pazarı, son 12 ayda ise yavaşlamış görünüyor. Bu süre içinde ABD’deki oyun satışlarında yüzde 29 düşüş kaydedildi.

0 yorum:

Yorum Gönder